Yomiuri Shimbun

The Yomiuri Shimbun (讀賣新聞/読売新聞) is a Japanese newspaper published in Tokyo, Osaka, Fukuoka, and other major Japanese cities.[3] It is one of the five national newspapers in Japan; the other four are the Asahi Shimbun, the Mainichi Shimbun, the Sankei Shimbun and the Nihon Keizai Shimbun. The headquarters is in Otemachi, Chiyoda, Tokyo.[4]

Yomiuri Shimbun
First issue on 2 November 1874
TypeDaily newspaper
FormatBroadsheet
Owner(s)The Yomiuri Shimbun Holdings
Founded1874
HeadquartersOtemachi, Chiyoda, Tokyo, Japan
Circulation
  • 7,705,178 (2020)[1]
  • 9,017,000 (2016)[2]
Websitewww.yomiuri.co.jp
Typical page 1 of the Yomiuri-Shimbun
Current headquarters of the Yomiuri Shimbun in Tokyo (読売新聞東京本社)
Former headquarters of the Yomiuri Shimbun in Tokyo, now demolished
The Yomiuri Shimbun's Osaka office
The Yomiuri Shimbun's Fukuoka office

It is published by regional bureaus, all of them subsidiaries of The Yomiuri Shimbun Holdings, Japan's largest media conglomerate by revenue and the second largest media conglomerate by size behind Sony,[5][6] which is privately held and controlled, directly and indirectly, by the Shōriki family - descendants and relatives of Matsutarō Shōriki. The Holdings has been owned by the family since Matsutarō Shōriki's purchase of the newspaper in 1924 (currently owning a total of 45.26% stock); despite its control, the family is not involved in its executive operations.

Founded in 1874,[7] the Yomiuri Shimbun is credited with having the largest newspaper circulation in the world as of 2019,[8][9] having a morning circulation of 7.7 million as of June 2020.[1] The paper is printed twice a day and in several different local editions.

Yomiuri Shimbun established the Yomiuri Prize in 1948. Its winners have included Yukio Mishima and Haruki Murakami.

History

The Yomiuri was launched in 1874 by the Nisshusha newspaper company as a small daily newspaper. Throughout the 1880s and 1890s the paper came to be known as a literary arts publication with its regular inclusion of work by writers such as Ozaki Kōyō.

In 1924, Shoriki Matsutaro took over management of the company. His innovations included improved news coverage, a full-page radio program guide, and the establishment of Japan's first professional baseball team, now known as the Yomiuri Giants. The emphasis of the paper shifted to broad news coverage aimed at readers in the Tokyo area. By 1941 it had the largest circulation of any daily newspaper in the Tokyo area. In 1942, under wartime conditions, it merged with the Hochi Shimbun and became known as the Yomiuri-Hochi.

The Yomiuri was the center of a labor scandal in 1945 and 1946. In October 1945, a postwar "democratization group" called for the removal of Shoriki Matsutaro, who had supported Imperial Japan's policies during World War II. When Shoriki responded by firing five of the leading members of this group, the writers and editors launched the first "production control" strike on 27 October 1945. This method of striking became an important union tactic in the coal, railroad, and other industries during the postwar period. Shoriki Matsutaro was arrested in December 1945 as a Class-A war criminal and sent to Sugamo Prison. The Yomiuri's employees continued to produce the paper without heeding executive orders until a police raid on June 21, 1946.[10] The charges against Shoriki were dropped and he was released in 1948. According to research by Professor Tetsuo Arima of Waseda University on declassified documents stored at NARA, he agreed to work with the CIA as an informant.[11][12]

In February 2009, the Yomiuri enterd into a tie-up with The Wall Street Journal for editing, printing and distribution. Since March 2009 the major news headlines of the Journal's Asian edition have been summarized in Japanese in the evening edition of the Yomiuri.

The Yomiuri features an advice column, Jinsei Annai.

The Yomiuri has a history of promoting nuclear power in Japan. [13] In May 2011, when Naoto Kan, then Prime Minister of Japan, asked the Chubu Electric Power Company to shut down several of its Hamaoka Nuclear Power Plants due to safety concerns, the Yomiuri called the request "abrupt" and a difficult situation for Chubu Electric's shareholders. It wrote that Kan "should seriously reflect on the way he made his request."[14] It then followed up with an article wondering how dangerous Hamaoka really was and called Kan's request "a political judgment that went beyond technological worthiness."[15] The next day damage to the pipes inside the condenser was discovered at one of the plants following a leak of seawater into the reactor.[16]

In 2012, the paper reported that Nobutaka Tsutsui, the Minister for Agriculture, had divulged secret information to a Chinese enterprise. Tsutsui sued the Yomiuri Shimbun for libel and was awarded 3.3 million yen in damages in 2015, on the basis that the truth of the allegations could not be confirmed.[17]

In November 2014, the newspaper apologized after using the phrase "sex slave" to refer to comfort women, following its criticism of the Asahi Shimbun's coverage of Japan's World War II comfort women system.[18][19][20]

The Yomiuri newspaper said in an editorial in 2011 "No written material supporting the claim that government and military authorities were involved in the forcible and systematic recruitment of comfort women has been discovered", and that it regarded the Asian Women's Fund, set up to compensate for wartime abuses, as a failure based on a misunderstanding of history.[21] The New York Times reported on similar statements previously, writing that "The nation's (Japan's) largest newspaper, Yomiuri Shimbun, applauded the revisions" regarding removing the word "forcibly" from referring to laborers brought to Japan in the prewar period and revising the comfort women controversy.[22] Yomiuri editorials have also opposed the DPJ government and denounced denuclearization as "not a viable option".[23]

Other publications and ventures

Yomiuri also publishes The Japan News (formerly called The Daily Yomiuri),[24] one of Japan's largest English-language newspapers. It publishes the daily Hochi Shimbun, a sport-specific daily newspaper, as well as weekly and monthly magazines and books.

Yomiuri Shimbun Holdings owns the Chuokoron-Shinsha publishing company, which it acquired in 1999, and the Nippon Television network. It is a member of the Asia News Network. The paper is known as the de facto financial patron of the baseball team Yomiuri Giants. They also sponsor the Japan Fantasy Novel Award annually. It has been a sponsor of the FIFA Club World Cup every time it has been held in Japan since 2006.

Digital resources

In November 1999, the Yomiuri Shimbun released a CD-ROM titled "The Yomiuri Shimbun in the Meiji Era," which provided searchable archives of news articles and images from the period that have been digitalized from microfilm. This was the first time a newspaper made it possible to search digitalized images of newspaper pictures and articles as they appeared in print.

Subsequent CD-ROMs, "The Taishō Era", "The pre-war Showa Era I", and "The pre-war Showa era II" were completed eight years after the project was first conceived. "Postwar Recovery", the first part of a postwar Shōwa Era series that includes newspaper stories and images until 1960, is on the way.

The system of indexing each newspaper article and image makes the archives easier to search, and the CD-ROMs have been well received by users as a result. This digital resource is available in most major academic libraries in the United States.

Locations

  • Tokyo Head Office
1-7-1, Otemachi, Chiyoda, Tokyo, Japan
  • Osaka Head Office
5-9, Nozakicho, Kita-ku, Osaka, Japan
  • West Japan Head Office
1-16-5, Akasaka, Chūō-ku, Fukuoka, Japan

Yomiuri Group

The Yomiuri Shimbun Holdings
Native name
株式会社読売新聞グループ本社
Kabushiki gaisha Yomiuri Shinbun Gurūpu Honsha
TypePrivate (Kabushiki gaisha)
IndustryMass media
PredecessorThe Yomiuri Shimbun Company
Founded1 July 2002 (2002-07-01)
FounderMatsutarō Shōriki (for the modern Yomiuri Shimbun)
HeadquartersŌtemachi, ,
Area served
Japan
OwnerShōriki family (45.26% directly and indirectly)
Number of employees
4,563 (2018)
Subsidiaries
  • 5 core companies:[lower-alpha 1]
    • Yomiuri Shimbun Tokyo Headquarters (incl. Hokkaido, Hokuriku and Chubu branches)
    • Yomiuri Shimbun Osaka Headquarters
    • Yomiuri Shimbun Western Headquarters
    • Yomiuri Giants
    • Chuokoron-Shinsha
  • Nippon TV Holdings
  • Yomiuri Telecasting Corporation
  • Yomiuriland
Websiteinfo.yomiuri.co.jp

The Yomiuri Shimbun Holdings (株式会社読売新聞グループ本社, KK Yomiuri Shimbun Gurūpu Honsha, "Yomiuri Shimbun Group Headquarters") conglomerate comprises many entities, including:

  • Yomiuri Giants
  • Nippon TV
  • Yomiuri Telecasting Corporation
  • Chuokoron-Shinsha, Inc.
  • Yomiuriland, an amusement park
  • Yomiuri Advertising Agency (also known as "Yomiko", later sold to Hakuhodo)

See also

  • Media of Japan
  • Liberal Democratic Party of Japan
  • Chunichi Shimbun - Biggest rival. Chunichi also owns a professional baseball team, and while Yomiuri supports the LDP, Chunichi supports CDP.

References

  1. Officially six, when combined with the Holdings itself.
  1. 読売新聞のメディアデータ [Yomiuri Shimbun Media Data] (in Japanese). The Yomiuri Shimbun. 2020. Archived from the original on 13 February 2021. Retrieved 11 March 2021.
  2. "Yomiuri Media Data 2016-2017" (PDF).
  3. Yomiuri printing factories (印刷工場) Archived August 31, 2009, at the Wayback Machine
  4. "組織体制 Archived August 31, 2009, at the Wayback Machine." Yomiuri Shimbun. Retrieved 5 March 2010.
  5. Overview of Yomiuri Group Power Archived November 10, 2011, at the Wayback Machine
  6. The Yomiuri Shimbun Holdings is the largest media conglomerate by revenue in Japan, while Sony is Japan's largest media conglomerate by worldwide media/entertainment revenue.
  7. John Horne (2005). "Sport and the Mass Media in Japan" (PDF). Sociology of Sport Journal. 22. Retrieved 30 January 2015.
  8. "Dainik Bhaskar is world's third-largest circulated newspaper with 4.3 mn copies: WAN IFRA". Best Media Info. Retrieved 11 March 2021.
  9. Schell, Orville (1 January 2007). "Japan's war guilt revisited". WAN. Retrieved 31 December 2006.
  10. Cohen, Theodore (1987). "Chapter 13: Travail of a Newspaper: The Yomiuri Repels the Reds". Remaking Japan: The American Occupation as New Deal. New York: The Free Press. pp. 240–259.
  11. http://www.f.waseda.jp/tarima/NTV%20and%20CIA.htm
  12. 有馬哲夫 (2006-02-16). "『日本テレビとCIA-発掘された「正力ファイル」』". 週刊新潮.
  13. "Nuclear policy was once sold by Japan's media". The Japan Times. 22 May 2011. Retrieved 31 December 2012.
  14. "Kan's Hamaoka request abrupt, poorly explained". The Daily Yomiuri. 11 May 2011. Retrieved 31 December 2012.
  15. "FROM SQUARE ONE / How dangerous is Hamaoka?". The Daily Yomiuri. 21 May 2011. Retrieved 31 December 2012.
  16. "WebCite query result". 21 May 2011. Archived from the original on 21 May 2011. Cite uses generic title (help)
  17. "読売新聞に損害賠償命令 元副大臣機密漏洩報道で". Nihon Keizai Shimbun. 16 June 2015. Retrieved 16 June 2015.
  18. "Japan paper Yomiuri Shimbun retracts 'sex slaves' references". BBC News. Retrieved 8 February 2015.
  19. "Japanese Newspaper Prints Apology for Using the Term 'Sex Slaves'". nytimes.com. Retrieved 8 February 2015.
  20. "Yomiuri, Japan's biggest newspaper, apologizes for using term 'sex slaves'". Washington Post. Retrieved 8 February 2015.
  21. The Daily Yomiuri. "Failure of Asian Women's Fund". 18 October 2011. Retrieved 17 August 2012.
  22. Norimitsu Onishi. "Japan's reach for future runs up against the past". The New York Times. 7 April 2005.
  23. The Yomiuri Shimbun. "Denuclearization is not a viable option". 21 August 2012. Retrieved 22 August 2012
  24. The Yomiuri Shimbun. "Message to our readers". The Japan News. Retrieved 8 February 2015.

Further reading

  • De Lange, William (1998). A History of Japanese Journalism. Japan Library. ISBN 1-87341068-9.
This article is issued from Wikipedia. The text is licensed under Creative Commons - Attribution - Sharealike. Additional terms may apply for the media files.