Propaganda during the Yugoslav Wars

During the Yugoslav Wars, propaganda was widely used in the media of the Federal Republic of Yugoslavia and Croatia, and in Bosnian media.

Serbian media

In the International Criminal Tribunal for the former Yugoslavia (ICTY), one of the indictments against Serbian leader Slobodan Milošević was his use of the Serbian state-run mass media to create an atmosphere of fear and hatred among Yugoslavia's Orthodox Serbs by spreading "exaggerated and false messages of ethnically based attacks by Bosnian Muslims and Catholic Croats against the Serb people..."

A falsified image (left) with a caption stating a "Serbian boy whose whole family was killed by Bosnian Muslims", published by Večernje novosti during the Bosnian War. The image was originally a painting (right) made in 1888 by Serbian artist Uroš Predić. The original title is "Siroče na majčinom grobu" (Orphan at mother's grave).[1]

Milošević's reign and control of media in Serbia

Slobodan Milošević began his efforts to gain control over the media in 1986-87,[2] a process which was complete by the summer of 1991. In 1992 Radio Television Belgrade, together with Radio Television Novi Sad (RTNS) and Radio Television Pristina (RTP) became a part of Radio Television of Serbia, a centralized and closely governed network intended to be a loudspeaker for Milošević's policies. During the 1990s, Dnevnik (Daily news) was used to glorify the "wise politics of Slobodan Milošević" and to attack "the servants of Western powers and the forces of chaos and despair", i.e., the Serbian opposition.[3]

According to Professor Renaud De la Brosse, Senior Lecturer at the University of Reims, a witness called by the ICTY's Office of the Prosecutor, Serbian authorities used media as a weapon in their military campaign. "In Serbia specifically, the use of media for nationalist ends and objectives formed part of a well thought through plan - itself part of a strategy of conquest and affirmation of identity."[4] According to de la Bosse, nationalist ideology defined the Serbs partly according to a historical myth, based on the defeat of Serbia by the Ottoman forces at the Battle of Kosovo in 1389 and partly on the genocide committed against Serbs during the Second World War at the hands of the Croatian extremists that were governing the Independent State of Croatia. The Croatian will for independence fed the flames of fear, especially in Serb majority regions of Croatia. According to de la Bosse, the new Serbian identity became one in opposition to the "others" - Croats (collapsed into Ustashe) and Muslims (collapsed into Turks).[4] Even Croatian democracy was dismissed since ‘Hitler came to power in Germany within the framework of a multi-party mechanism but subsequently became a great dictator, aggressor and criminal’[5][6]

While Milošević, until the run up to the Kosovo War, allowed independent print media to publish, their distribution was limited. His methods of controlling the media included creating shortages of paper, interfering with or stopping supplies and equipment, confiscating newspapers for being printed without proper licenses, etc. For publicly owned media, he could dismiss, promote, demote or have journalists publicly condemned. In 1998, he adopted a media law which created a special misdemeanor court to try violations. It had the ability to impose heavy fines and to confiscate property if they were not immediately paid.[4] According to the report by de la Brosse, the Milošević-controlled media reached more than 3.5 million people every day. Given that and the lack of access to alternative news, de la Brosse states that it is surprising how great the resistance to Milošević's propaganda was among Serbs - evidenced not only in massive demonstrations in Serbia in 1991 and 1996-97 both of which almost toppled the regime, but also widespread draft resistance and desertion from the military.[4]

De la Brosse describes how RTS (Radio Television of Serbia) portrayed events in Dubrovnik and Sarajevo: "The images shown of Dubrovnik came with a commentary accusing those from the West who had taken the film of manipulation and of having had a tire burnt in front of their cameras to make it seem that the city was on fire. As for the shells fired at Sarajevo and the damage caused, for several months it was simply as if it had never happened in the eyes of Serbian television viewers because Belgrade television would show pictures of the city taken months and even years beforehand to deny that it had ever occurred." The Serbian public was fed similar disinformation about Vukovar, according to former Reuters correspondent Daniel Deluce, "Serbian Radio Television created a strange universe in which Sarajevo, the Bosnian capital, had never been besieged and in which the devastated Croatian town of Vukovar had been 'liberated'."[4]

ICTY sentencing judgement for Milan Babić which has been first president of Republic of Serbian Krajina, a self-proclaimed Serbian dominated entity within Croatia will declare:

Babić made ethnically based inflammatory speeches during public events and in the media that added to the atmosphere of fear and hatred amongst Serbs living in Croatia and convinced them that they could only be safe in a state of their own. Babic stated that during the events, and in particular at the beginning of his political career, he was strongly influenced and misled by Serbian propaganda, which repeatedly referred to an imminent threat of genocide by the Croatian regime against the Serbs in Croatia, thus creating an atmosphere of hatred and fear of the Croats. Ultimately this kind of propaganda led to the unleashing of violence against the Croat population and other non-Serbs.

The ICTY in its judgement against Milan Babić[7]

Željko Kopanja, the editor of the independent newspaper Nezavisne Novine, was seriously hurt by a car bomb after publishing stories detailing atrocities committed by Serbs against Bosniaks during the Bosnian War. He believed that the bomb was planted by Serbia's security services to stop him from publishing further stories. An FBI investigation supported his suspicions.[8]

Serbian propaganda cases

"Pakrac genocide" case

During the Pakrac clash, Serbian newspaper "Večernje Novosti" reported that about 40 Serb civilians were killed in Pakrac on 2 March 1991 by the Croatian forces. The story was widely accepted by the public and some ministers in the Serbian government (e.g. Dragutin Zelenović). Attempts to confirm the report in other media from all 7 municipalities with the name Pakrac throughout the former Yugoslavia failed.[9]

"Vukovar baby massacre" case

A day before the execution of 264 Croatian prisoners of war and civilians in the Ovčara massacre, Serbian media reported that 40 Serb babies had been killed in Vukovar. Dr. Vesna Bosanac, the head of Vukovar hospital from which the Croatian POW's and civilians were taken, said she believed the story of slaughtered babies was released intentionally to incite Serb nationalists to execute Croats.[10]

"Dubrovnik 30,000 Ustaše" case

Before the Siege of Dubrovnik, JNA officers (namely Pavle Strugar[11]) made a concerted effort at misrepresenting the military situation on the ground and exaggerated the "threat" of a Croatian attack on Montenegro by "30,000 armed Ustaše and 7000 terrorists, including Kurdish mercenaries".[12] This propaganda was widely spread by the state-controlled media of Serbia and Montenegro.[13]

In reality, Croatian military forces at the area in September were virtually non-existent.[14] The Croat forces consisted of just one locally conscripted unit, which numbered less than 1,500 men and had no tanks or heavy guns. Also, there were no mercenaries, Kurdish or otherwise, on the Croat side.[12]

"Dubrovnik burning tires" case

During the Siege of Dubrovnik in 1991, while the Yugoslav Army shelled the Croatian port town, Radio Television of Serbia showed Dubrovnik with columns of smoke claiming that the local people were burning automobile tires to simulate the destruction of the city.[15]

"Fourth Reich" and the "Vatican conspiracy"

The Belgrade-based media sometimes reported about the alleged conspiracy of ‘foreign forces’ to destroy Yugoslavia. In one instance, TV Belgrade showed Tuđman shaking hands with German Chancellor Helmut Kohl, accusing them of plotting to impose 'a Fourth Reich', whereas even the Vatican was blamed for 'supporting secessionists'.[16] As a consequence, in September 1991, the German and Vatican Embassy were even targets of Serbian protesters, who shouted that ‘Pope John Paul II supports neo-facism in Croatia’.[17]

Operation Opera Orientalis

During the notorious false flag Operation Opera Orientalis conducted in 1991 by the Yugoslav Air Force intelligence service, the Serbian media repeatedly made false accusations in which Croatia was connected with World War II, Fascism, Nazism and anti-Semitism with the aim to discredit the Croatian demands for independence in the West.[18][19]

1992 Tuđman quote about "Croatia Wanting the War"

The Serbian media emphasized that Croatian president Franjo Tuđman started the war in Croatia. In order to corroborate that notion, the media repeatedly referenced his speech in Zagreb, on 24 May 1992, claiming that he allegedly said: "There would not have been a war had Croatia not wanted one". During their trials at the ICTY, Slobodan Milošević and Milan Martić also frequently resorted to Tuđman's quote in order to prove their innocence.[20]

However, the ICTY prosecutors obtained the integral tape of his speech and played it in its entirety during Martić's trial on 23 October 2006, proving that Tuđman never said that Croatia "wanted the war".[21] Upon playing that tape, Borislav Đukić had to admit that Tuđman did not say that.[21] The quote is actually the following: "Some individuals in the world who were not friends of Croatia claimed that we too were responsible for the war. And I replied to them: Yes, there would not have been a war had we given up our goal to create a sovereign and independent Croatia. We suggested that our goal should be achieved without war, and that the Yugoslav crisis should be resolved by transforming the federation, in which nobody was satisfied, particularly not the Croatian nation, into a union of sovereign countries in which Croatia would be sovereign, with its own army, own money, own diplomacy. They did not accept."[22]

"Bosnian mujahideen" case

Serbian propaganda during the Bosnian War portrayed the Bosnian Muslims as violent extremists and Islamic-fundamentalists.[23] After a series of massacres of Bosniaks, a few hundred (between 300[24][25] and 1,500[24]) Arabic-speaking mercenaries primarily from the Middle East and North Africa, called Mujahideen, came into Bosnia in the second half of 1992 with the aim of helping their Muslim brothers.[26] The Serb media, however, reported a much bigger number of Mujahideen and presented them as terrorists and a huge threat to European security[25] in order to inflame anti-Muslim hatred among Serbs and other Christians.[27][28] Although Serbian media created much controversy about alleged war crimes committed by them, no indictment was issued by ICTY against any of these foreign volunteers.

"Prijedor monster doctors" case

Just before the Prijedor massacre of Bosniak and Croat civilians, Serb propaganda characterized prominent non-Serbs as criminals and extremists who should be punished for their behaviour. Dr. Mirsad Mujadžić, a Bosniak politician, was accused of injecting drugs into Serb women in order to make them incapable of conceiving male children, which in turn contributed to a reduction in the birth rate among Serbs, and Dr. Željko Sikora, a Croat, referred to as the Monster Doctor, was accused of forcing abortions onto Serbian women if they were pregnant with male children and of castrating the male babies of Serbian parents.[27][29] Moreover, in a "Kozarski Vjesnik" article dated 10 June 1992, Dr. Osman Mahmuljin was accused of deliberately having provided incorrect medical care to his Serb colleague Dr. Živko Dukić, who had a heart attack.

Mile Mutić, the director of Kozarski Vjesnik and journalist Rade Mutić regularly attended meetings of Serb politicians in order to get informed about the next steps of spreading propaganda.[27][28]

"Markale conspiracy" Case

The Markale massacres were two artillery attacks on civilians at the Markale marketplace, committed by the Army of Republika Srpska during the Siege of Sarajevo.[30][31] Encouraged by the initial UNPROFOR report, Serbian media claimed that the Bosnian government had shelled its own civilians in order to drag the Western powers to intervene against the Serbs.[32][33][34] However, in January 2003, the War Crime Tribunal concluded that the massacre was committed by Serb forces around Sarajevo.[35] Although widely reported by the international media, the verdict was ignored in Serbia itself.[30][31][32]

Lions from Pionirska Dolina case

During the Siege of Sarajevo, Serb propaganda was trying to justify the siege at any cost, and as the result of that effort the Serbian national television showed a report about Serb children being given as food for lions in Sarajevo Zoo called Pionirska Dolina by Muslim extremists.[4][36][37]

Kravica as the cause for revenge in Srebrenica

While the Srebrenica enclave was under siege by the Army of the Republika Srpska, its commander Naser Orić led several attacks around the nearby Serb held villages, many of which were Muslim villages prior to conflict overtaken by Serbian forces during the first months of the siege. Orić was later even indicted by the ICTY. In his judgment, it was established that the regular Bosnian troops in Srebrenica were often unable to restrain the large groups of starving civilians who took part in the attacks to get food from Serbian villages.[38] Nonetheless, these attacks were described by some Serb media as the main trigger for the Serb attack on Srebrenica in 1995. A TV presenter in Pale told 'Srebrenica was liberated from terrorists' and that 'the offensive took place after the Muslim side attacked the Serb villages outside the Srebrenica protected zone'.[39]

Propaganda as part of the indictment at ICTY

Propaganda as part of the indictment against Milošević

Two members of the Federal Security Service (KOG) testified for the Prosecution in Milosevic's trial about their involvement in Milošević's propaganda campaign. Slobodan Lazarević revealed alleged KOG clandestine activities designed to undermine the peace process, including mining a soccer field, a water tower and the reopened railway between Zagreb and Belgrade. These actions were blamed on Croats. Mustafa Candić, one of four assistant chiefs of KOG, described the use of technology to fabricate conversations, making it sound as if Croat authorities were telling Croats in Serbia to leave for an ethnically pure Croatia. The conversation was broadcast following a Serb attack on Croatians living in Serbia, forcing them to flee. He testified to another instance of disinformation involving a television broadcast of corpses, described as Serb civilians killed by Croats. Candić testified that he believed they were in fact the bodies of Croats killed by Serbs, though this statement has not been verified. He also corroborated the existence of Operations Opera and Labrador.[4][40][41]

Bombing of RTS and aftermath

During the 1999 NATO bombing of Yugoslavia, the building of the Radio Television of Serbia in Belgrade was destroyed by NATO,[42][43] although not without controversy; France opposed the bombing and Amnesty International as well as Human Rights Watch condemned it as an attack on a civilian target.[44][45]

When Milošević's government was overthrown in October 2000, RTS was a primary target of demonstrators. After attacking the Parliament, the demonstrators headed for the RTS building.[4]

Serbian State TV Apology

On 23 May 2011, Radio Television of Serbia (RTS) issued an official apology for the way their programming was misused for spreading propaganda and discrediting political opponents in the 1990s, and for the fact that their programming had "hurt the feelings, moral integrity and dignity of the citizens of Serbia, humanist-oriented intellectuals, members of the political opposition, critically minded journalists, certain minorities in Serbia, minority religious groups in Serbia, as well as certain neighbouring peoples and states."[46][47]

Croatian media

The Croats also used propaganda against Serbs and against Bosniaks during the 1992-1994 Croat-Bosniak War, which was part of the larger Bosnian War. In its 1993 report, the OHCHR warned that a major Croatian TV media was under the government control and that the state of the media was a one of "prevailing climate of national and religious hatred which is often encouraged through misinformation, censorship and indoctrination". During the Croat-Bosniak conflict, the Croatian media called Bosnian Muslims "aggressors". A report by Vjesnik alleging that 35 Croats were hanged near the Catholic church in Zenica on 9 August 1993 was later proven to be false.[48]

During the Lašva Valley ethnic cleansing, Croat forces seized the television broadcasting stations (for example at Skradno) and created their own local radio and television to broadcast propaganda. In the same incident, they seized the public institutions, raised the Croatian flag over public institution buildings, and imposed the Croatian Dinar as the unit of currency. During this time, Busovača's Bosniaks were forced to sign an act of allegiance to the Croat authorities and fell victim to numerous attacks on shops and businesses and, gradually, left the area out of fear that they would be the victims of mass crimes.[49] According to ICTY Trial Chambers in the Blaškić case, Croat authorities created a radio station in Kiseljak to broadcast nationalist propaganda.[50] A similar pattern was applied in Mostar and Gornji Vakuf (where the Croats created a radio station called Radio Uskoplje).[51]

Local propaganda efforts in parts of Bosnia and Herzegovina controlled by the Croats, were supported by Croatian daily newspapers such as Večernji List and Croatian Radio-Television, especially by controversial reporters Dijana Čuljak and Smiljko Šagolj who are still blamed by the families of Bosniak victims in the Vranica Case for inciting the massacre of Bosnian POWs in Mostar, when broadcasting a report about alleged terrorists arrested by Croats who victimized Croat civilians. The bodies of the Bosnian POWs were later found in a Goranci mass grave. Croatian Radio-Television presented the Croat attack on Mostar, as a Bosnian Muslim attack on Croats who were aligned with the Serbs. According to the ICTY, in the early hours of 9 May 1993, the Croatian Defence Council (HVO) attacked Mostar using artillery, mortars, heavy weapons and small arms. The HVO controlled all roads leading into Mostar and international organisations were denied access. Radio Mostar announced that all Bosniaks should hang out a white flag from their windows. The HVO attack was well prepared and planned.[52]

During the ICTY trials against Croat war leaders, many Croatian journalists participated as the defence witnesses trying to relativise war crimes committed by Croatian troops against non-Croat civilians (Bosniaks in Bosnia and Herzegovina and Serbs in Croatia). During the trial against General Tihomir Blaškić (later convicted of war crimes), Ivica Mlivončić, Croatian columnist in Slobodna Dalmacija, tried to defend the General by presenting a number of claims in his book Zločin s Pečatom about the alleged genocide against Croats (most of it unproven or false), which was considered by the Trial Chambers as irrelevant for the case. After the conviction, he continued to write in Slobodna Dalmacija against the ICTY presenting it as the court against Croats, with chauvinistic claims that the ICTY cannot be unbiassed because it is financed by Saudi Arabia (i.e. Muslims).[53][54]

Bosnian media

In "Intelligence and the war in Bosnia, 1992-1995", Cees Wiebes writes that US intelligence had "exposed many media reports from Sarajevo as little more than Bosnian propaganda."[55]

In his 1995 book "Selling the Bosnian Myth to America: Buyer Beware", John E. Sray claimed that the media played up the "Good Guy, Bad Guy" dichotomy between the Bosnian Serbs and Bosnian Muslims, and ignored or played-down massacres committed by Muslims against Serbs: "Much of the media has become so engrossed in platitudes and their own self-fulfilling prophecies that Bosnian propaganda is now widely accepted as an article of faith, and journalists have abrogated their responsibility to verify their information."[56]

In the Bosnian newspaper, Dani, an article shortly after the war began contributed every war in the region since the Treaty of Ghent to "the Serbs". Later in the war, the newspaper called on every Bosnian Muslim to name one Serb and then to kill that person.

Most of Bosniak politicians were inflating the numbers of Bosniaks killed in order to gain the sympathies of the west. Haris Silajdžić, Bosnian Foreign Minister, claimed that there were 128,444 Bosniaks killed by December 1992.[57] However, after the war the total number of deaths in the three-and-a-half of years of the war from all sides is estimated to be around 100,000.

Silajdžić also claimed that from April to December 1992 60,000 instances of rape against Bosniak women committed by Serbs. Parliamentary Assembly of the Council of Europe estimates the total number to be around 20,000 from all three sides during the whole war.[58]

See also


  1. " - Pravda za Uroša Predića!". Retrieved 5 May 2015.
  2. Frontline: The world's most wanted man: Bosnia: How Yugoslavia's destroyers harnessed the media, Public Broadcasting Service, 1998
  3. "Serbian state media begins to waver in its support of Milosevic". Retrieved 5 May 2015.
  4. 1 2 3 4 5 6 7 8 EXPERT REPORT OF RENAUD DE LA BROSSE "Political Propaganda and the Plan to Create 'A State For All Serbs:' Consequences of using media for ultra-nationalist ends" in five parts 1 2 3 4 5
  5. Globalizing the Holocaust: A Jewish ‘useable past’ in Serbian Nationalism, by David MacDonald, University of Otago
  6. Politika falsifikata, by Serbian newspaper VREME (in Serbian)
  7. "Milan Babić Verdict - Case Information Sheet" (PDF). The Hague: International Criminal Tribunal for the former Yugoslavia. March 2006. Retrieved 11 September 2011.
  8. Wood, Nicholas (2005-04-26). "Balkan states yielding to Hague". The New York Times.
  9. "Politika Falsifikata".
  10. "ICTY - Testimony dr.Vesna Bosanac".
  11. "Svjedok: Strugar je lagao da 30. 000 ustaša napada Boku". Retrieved 5 May 2015.
  12. 1 2 Pavlovic, Srdja (2005). "Reckoning: The 1991 Siege of Dubrovnik and the Consequences of the "War for Peace"". spacesofidentity. ISSN 1496-6778. Retrieved 5 May 2015.
  13. Attack on Dubrovnik: 30 000 Ustasa marsira na Crnu Goru ("Rat za mir" documentary)
  14. Annex XI.A : The battle of Dubrovnik Archived 29 October 2013 at the Wayback Machine.. United Nations Commission of Experts (28 December 1994). University of the West of England. Accessed 7 September 2009.
  15. Perlez, Jane (10 August 1997). "Serbian Media is One-Man Show". The New York Times.
  16. Stephen Engelberg (1 September 1991). "Carving out a Greater Serbia". New York Times. Retrieved 29 June 2012.
  17. William D. Montalabano (9 September 1991). "Macedonians Voting on Split With Yugoslavia". Los Angeles Times. Retrieved 29 June 2012.
  18. Tsur, Batsheva (3 February 1993), "Anatomy of a Balkan frame-up", Jerusalem Post
  19. "Affairs In the Army".
  20. "Milan Martic Transcript". International Criminal Tribunal for the former Yugoslavia. 17 August 2006. p. 6621. Retrieved 25 September 2011.
  21. 1 2 "Milan Martic Transcript". International Criminal Tribunal for the former Yugoslavia. 23 October 2006. pp. 9913, 9914. Retrieved 25 September 2011. Do you see that in fact he does not say, as you claimed, that the war wouldn't have happened had we didn't want it. He does not say that. In fact, what he says, sir, is that they wanted -- they wanted to achieve their goals through peace but that they were ready for war and that they would not give up their goals for an independent Croatia. But he does not say that: "The war would not have happened had we not wanted it.
  22. "Lažni citati [Fake quotes]". Retrieved 25 September 2011.
  25. 1 2 "Predrag Matvejević analysis". Archived from the original on 8 December 2012.
  26. According to the conclusion in Amir Kubura case
  27. 1 2 3 "ICTY: Milomir Stakić judgement - The media".
  28. 1 2 "ICTY: Duško Tadić judgement - Greater Serbia".
  29. "ICTY - TPIY : Ivo Atlija". Retrieved 5 May 2015.
  30. 1 2 "ICTY: Stanislav Galić judgement" (PDF).
  31. 1 2 "ICTY: Dragomir Milošević judgement" (PDF).
  32. 1 2 Fish, Jim. (5 February 2004). Sarajevo massacre remembered. BBC.
  33. Moore, Patrick. (29 August 2005). Serbs Deny Involvement in Shelling. Omri Daily Digest.
  34. ""Markale" granatirali muslimani u režiji Zapada" [Muslims with the support of the West committed Markale Massacres]. Glas Javnosti (in Serbian). 2007-12-18. Retrieved 2010-11-07.
  35. Galić verdict- 2. Sniping and Shelling of Civilians in Urban Bosnian Army-held Areas of Sarajevo
  36. Televizija Srbija (RTS): Srpsku decu bacaju lavovima. YouTube. 2 May 2007. Retrieved 5 May 2015.
  37. "". Retrieved 5 May 2015.
  38. "Oric's Two Years". Human Rights Watch. 12 July 2006. Retrieved 9 July 2012.
  39. Balkan Insight. "Hague Recognises Propaganda's Role in Srebrenica Genocide". Birn. Retrieved 9 July 2012.
  40. Yugoslav Army's Central Intelligence Unit: Clandestine Operations Foment War Archived 27 September 2007 at the Wayback Machine.
  41. "Transcript pages 12732-12848". Slobodan Milosevic Trial. ICTY. 2002-11-11. Retrieved 2012-04-16.
  42. "BBC News - Picture File - Issues". Retrieved 5 May 2015.
  43. Richard Norton-Taylor. "Nato targets Serb propaganda". the Guardian. Retrieved 5 May 2015.
  44. "No justice for the victims of NATO bombings". Amnesty International. 23 April 2009. Retrieved 18 February 2013.
  45. Human Rights Watch (2000). "CIVILIAN DEATHS IN THE NATO AIR CAMPAIGN / THE CRISIS IN KOSOVO". Archived from the original on 22 October 2014. Retrieved 21 January 2015.
  46. "RTS Apology". Retrieved 5 May 2015.
  47. Tanjug (24 May 2011). "State broadcaster "sorry" for 1990s". B92. Archived from the original on 25 July 2011. Retrieved 10 July 2012.
  48. OHCHR 1993, p. 19—20.
  49. "ICTY: Blaškić verdict — A. The Lasva Valley: May 1992 – January 1993 - b) The municipality of Busovača".
  50. "ICTY: Blaškić verdict — A. The Lasva Valley: May 1992 – January 1993 - c) The municipality of Kiseljak".
  51. "ICTY: Kordić and Čerkez verdict — IV. Attacks on towns and villages: killings - 2. The Conflict in Gornji Vakuf".
  52. "ICTY: Naletilić and Martinović verdict — Mostar attack".
  54. "2001/10/05 12:12 Izlog izdavačkog smeća". 5 October 2001. Retrieved 5 May 2015.
  55. Cees Wiebes, Intelligence and the war in Bosnia, 1992-1995, LIT Verlag, 2003. (p. 65)
  56. LTC John E. Sray, "Selling the Bosnian Myth to America: Buyer Beware", FMSO, 1995.



  • EXPERT REPORT OF RENAUD DE LA BROSSE "Political Propaganda and the Plan to Create 'A State For All Serbs:' Consequences of using media for ultra-nationalist ends" in five parts 1 2 3 4 5
  • BIRN Bosnian Institute, Analysis: Media Serving the War, Aida Alić, 20 July 2007
  • Milosevic's Propaganda War, by Judith Armatta, Institute of War and Peace Reporting, 27 February 2003
  • British Journalism Review, Too many truths, by Geoffrey Goodman, Vol. 10, No. 2, 1999
This article is issued from Wikipedia. The text is licensed under Creative Commons - Attribution - Sharealike. Additional terms may apply for the media files.